Joke L.C. van Beetem (1966) vervaardigt beeldhouwwerk in natuursteen.
Haar vormgeving is overwegend geometrisch-abstract.
Joke verdeelt het werken aan haar creaties tussen ateliers in Den Dolder in Nederland en Pietrasanta Italië. Zij geeft steen, veelal Italiaans marmer, vorm tot beelden. Rechte lijnen, vlakverdelingen, geometrische  vormen, spiegelingen, kantelingen en rotaties zijn kenmerkend voor haar werk.  
In haar beelden zijn haar interesse in architectuur, industriële vormgeving, geometrie en diverse abstracte 
kunstuitingen terug te vinden. Zij wordt ook geïnspireerd door constructivisme en minimalistische kunst. In haar werk vindt het creatieve proces plaats door het uitwerken van een ontwerp op papier of in een schaalmodel. Daarna wordt het beeld door haar op ware grootte uit één op maat gezaagd blok gehouwen.            
Joke’s werk is gericht op de kunst van precisie, structuur, eenvoud en ordening; de weerslag van rationeel denken. De meeste werken zijn er niet op gericht aanknopingspunten met de werkelijkheid te hebben. De betekenis van het beeld zit uitsluitend in het beeld zelf.

 

Door de wijze van werken van Joke ontstaan haar composities van geometrische patronen voor reliëfs in strenge vormtaal van lijnenspel, vlakverdeling, contrast, ritme, spiegeling en rotatie.

 

Joke exposeerde in 2010 in beeldentuin Museum Dorestad in Wijk bij Duurstede, nam in 2011 deel aan Kunstveiling Hospice Nieuwegein, exposeerde in 2014 in Beeldentuin Uitweg in Lopikerkapel, in 2015 in beeldentuin Zwakanaga in Exloo, 2019 PINK STER TEN TOON STEL LING in Galerie De Gehoorzaal Den Dolder. In 2020 Beeldentuin Beelden in Gees in Drenthe, P’Arts Zomer Kunst Den Dolder 2020 &2021, Carré Herfstdag Den Dolder, KunstKado P’Arts Den Dolder 2020 & 2021 & 2022, CaroArtGallery Duo expositie Oerkracht, Mythologie en Wiskundige Abstractie 2021. 2022: Zomer expositie Beeldentuin en Galerie Mariënheem, zomerexpositie Beeldentuin en Galerie Stijl in Eefde . Zie agenda.

 

 Joke is lid van het Utrechts Steenhouwersgilde “Letter Tijd”.